september 1, 2017

DSM lanceert de SUNSCREEN OPTIMIZER™, een baanbrekende online simulatietool voor formuleerders van zonbescherming

Met de SUNSCREEN OPTIMIZER™ van DSM kunnen alle formuleerders van zonnebrandmiddelen efficiënter producten ontwikkelen en bestaande formules optimaliseren voordat ze de SPF-prestaties in vivo gaan verifiëren.

Nieuws en evenementen 2017

DSM is wereldwijd een toonaangevende fabrikant van UV-filters onder het bekende merk PARSOL®. Vandaag kondigt het bedrijf met trots de publieke lancering aan van de SUNSCREEN OPTIMIZER™. Met deze simulator kunnen alle samenstellers van zonnebrandcrèmes efficiënter producten ontwikkelen en bestaande samenstellingen optimaliseren voordat ze de SPF-prestaties gaan controleren in vivo. De tool werd voor het eerst gepresenteerd op het Sunscreen Symposium in Florida op op 16 september en kan nu gratis online worden gebruikt.

Als ze goed worden gebruikt, kunnen de zonnebrandcrèmes van tegenwoordig, vooral die met de hoogste SPF, zelfs gevoelige mensen beschermen tegen hoge niveaus van UV-straling. Toch blijft de incidentie van huidkanker stijgen, met jaarlijks tussen de 2 en 3 miljoen gevallen van niet-melanoom en 132.000 gevallen van melanoom wereldwijd. Bij DSM streven we ernaar deze aantallen te verlagen door het levensreddende potentieel van zonbeschermingsproducten te maximaliseren. Het verminderen van de tijd en kosten die gepaard gaan met het formuleren van zonnebrandcrèmes brengt ons een stap verder op de weg naar het beschikbaar maken van efficiëntere zonnebrandcrèmes voor consumenten over de hele wereld.

Een virtueel in-silicolab binnen handbereik

"Bij DSM geloven we dat er behoefte is aan een gebruiksvriendelijke en betrouwbare SPF voorspellingstool die de ontwikkeling van zonnebrandmiddelen versnelt en de formuleerder bevrijdt van zorgen over het niet voldoen aan de marketingopdracht," zegt Uli Osterwalder, Senior Scientific Adviser Sun Care bij DSM. "Met de onlangs gelanceerde SUNSCREEN OPTIMIZER™ kunnen formuleerders een virtueel in-silico lab binnengaan op hun computer of smartphone en meteen beginnen met experimenteren en het optimaliseren van zonnebrandformules."

De SUNSCREEN OPTIMIZER™ is in staat om volledig rekening te houden met anorganische filters zoals TiO  en ZnO, maar ook met de synergieën van polymere filters en de resultaten van het laatste onderzoek naar fotostabilisatie en fotostabiliteitskinetiek. Het berekent ook bijna in vivo resultaten verkregen met prestatieverhogende wateroplosbare filters. Na integratie van fotostabiliteitsgegevens verkregen met PARSOL® 1789 (INCI: Butyl Methoxydibenzoylmethane) kan de online tool ook worden gebruikt om UVA-beschermingswaarden nauwkeurig te voorspellen.

De tool heeft een gebruiksvriendelijke interface waarmee je bijvoorbeeld

• Alle belangrijke informatie in één oogopslag op
  • Gelijktijdige vergelijking van tests voor optimalisatie van formules
  • Volledige compatibiliteit met mobiele apparaten en tablets
  • Profielpersonalisatie in Instellingen
  • Opslaan van werk in het eigen archief van de gebruiker

Alexander Schlifke, Head of Product Development Sun Care bij DSM, zegt: "Met de SUNSCREEN OPTIMIZERTM kunnen formuleerders verschillende formule-ideeën naast elkaar leggen. Het biedt dus volledige duidelijkheid over de UV-beschermingsbijdrage van elke afzonderlijke UV-filter door directe resultaten te geven die de prestaties bij normaal gebruik zo dicht mogelijk benaderen. Het berekeningsalgoritme houdt rekening met een breed scala aan prestatiecriteria, waaronder regionale wettelijke vereisten. Deze nieuwe tool berekent niet alleen de SPF, maar ook andere parameters, zoals de vereisten voor oplosmiddelen en de nieuwe bescherming tegen blauw licht, die de laatste tijd zo'n hot item is.

[1]  http://www.who.int/uv/faq/skincancer/en/index1.html, geraadpleegd op 26 sep 2017.

De tool is toegankelijk via de volgende link: www.sunscreen-optimizer.com

AI-gegenereerde vertaling Deze pagina is automatisch vertaald met behulp van AI. Hoewel we streven naar nauwkeurigheid, is de vertaling mogelijk niet perfect en kan de oorspronkelijke inhoud verkeerd worden geïnterpreteerd. Raadpleeg voor kritische informatie de oorspronkelijke taal. Gebruik deze vertalingen naar eigen goeddunken. dsm-firmenich is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten of misverstanden die kunnen voortvloeien uit het gebruik van deze vertalingen.